onsdag 20 januari 2010

Bemanningsföretag

Äntligen! Jag har väntat på att den här debatten ska starta. Under de 5 år som jag har arbetat för bemanningsföretag har jag velat att detta ska komma fram. Det var faktiskt så att man i slutet av 30-talet början av 40-talet fick stopp på bemanningsföretagen. Och precis som de sa i Uppdrag granskning så kom bemanningsföretagen tillbaka på 90-talet i större utsträckning. Det jag vänder mig emot är den dåliga lönen och det bemötande man som tillfällig konsult får. Jag har varit fast anställd i närmare 30 år och har arbetat i flera olika branscher genom åren. Jag har aldrig blivit så dåligt bemött som när jag började på bemanningsföretag. Tittar man på vad lönen ska ligga enligt lagen är det betydligt högre än vad bemanningsföretagen betalar. Företagen som hyr in personal slipper allt ansvar för den anställde. Eftersom vi som arbetar som konsulter kostar pengar, vill de bli av med oss så fort det bara går. Därför har man piskan på sig hela tiden. Vilket leder till stress. De som är arbetslösa vågar inte säga i från, för gör de det får de arbetsförmedlingen på sig. Om de har tackat nej till ett arbete via bemanningsföretagen finns risken att de blir utan arbetslösersättning. Den VD som intervjuades sade att om man inte är intresserad av att arbeta via bemanning ska man söka sig inom andra branscher.

Det är bara att gå in på arbetsförsmedlingens hemsida där är de flesta jobben utställda på bemanningsföretag. Det är väldigt få företag som anställer. Jag hoppas att det blir en fortsatt debatt om detta. Det här behöver politikerna ta tag i. När det gäller LAS. Företag kan redan kringgå detta via bemanning om man då ändrar LAS eller tar bort den, kommer det att bli ännu sämre för den som är arbetslös eller tillsvidare anställd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar