söndag 3 januari 2010

Ett hjärta slår ca hundratusen gånger varje dag

Visste ni att ett människohjärta slår cirka 100 000 gånger varje dag?

Under en livstid blir det mer än två miljarder hjärtslag. När en eller flera hjärtklaffar påverkas av en sjukdom kan blodflödet genom hjärtat äventyras. Vi har alla fyra hjärtklaffar som ser till att blodet endast passerar genom hjärtat i en riktning. Man kan se det som små dörrar som stängs och öppnas varje gång blodet forsas igenom. Jag är född med hjärtfel men det har inte hindrat mig att göra det mesta av livets goda.
Jag behöver inte hoppa bungyjump för att bevisa vad jag kan. Precis som de flesta andra människor har jag gått i skolan, varit en vild tonåring, arbetat, gift mig, fött barn, bott utomlands, varit arbetslös med mera. På 70-talet var jag en av dem som fick min första mekaniska klaff, den har nu varit verksam i trettiotvå år. Dessvärre är det två andra klaffar som är skadade som måste åtgärdas. Som jag sade tidigare är jag inte orolig för själva hjärtoperationen utan det som är runt omkring. Det har redan slarvats en del som jag själv har varit tvungen att kolla upp för att det inte har blivit gjort. Något som jag egentligen inte skulle behöva göra.

Jag är en person som inte lämnar något åt slumpen utan väljer att ta reda på informationen på egen hand. När jag bodde på Filippinerna fick jag Duengefeber som orsakas av en mygga. Dengue kan ge inre blödningar precis som mitt blodförtunnande medel Waran som är en förkortning av Warfarin och som på engelska bland annat kallas för Coumadin, Jantoven, Marevan, Lawarin. Läkaren i Manila säger att jag måste sluta med Waranet. Läkaren i Sverige säger att jag ligger risigt till om jag slutar med tabletterna. Jag lyssnade på dem båda och gjorde sedan det jag trodde var bäst för mig. Allt gick bra.

Snart ska jag läggas in för min tredje hjärtoperation. Två kanske tre klaffar ska förmodligen bytas ut. Jag kommer åtminstone att ha två mekaniska klaffar den tredje kommer att åtgärdas med en ring.

Lyssna till ert hjärta och tänk på vilken fantastisk muskel som sitter i er kropp och slår hundratusen gånger varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar