torsdag 28 januari 2010

Bra att ifrågasätta vården

Det har varit så mycket skriverier om vården sista tiden. De stackars barn som har dött för att personalen kanske inte har gjort sitt yttersta. Jag vet att ett av barnen som dog hade en förälder som utbildade sig inom vården. Han/hon om någon visste att något gick fel vid barnets behandling.

Det jag har uppmärksammat under alla år som patient, är att de som arbetar inom vården anser att den värsta patienten är den som befinner sig inom samma yrkeskår. Dom ifrågasätter allting på ett annat sätt än jag själv. Jag känner visserligen min kropp bättre än många av dem som jag har mött inom vården och det är fruktansvärt irriterande när man inte får den hjälp man behöver. Jag ber alltid att få en "Second Opinion" av en annan läkare. Får jag samma information då kan jag lita på att det stämmer. Jag ifrågasätter alltid. Därför vet jag också att många inom vården tycker att jag är besvärlig. De få gånger jag har svalt betet så har det gått åt pipan, vis av erfarenheten ifrågasätter jag flera gånger.

Hur är det då när det kommer en sjuksköterska eller en studerande inom läkarvården med sitt sjuka barn och inte får den hjälp som de faktiskt behöver. Vad är det som inte fungerar där? Är det så att den som arbetar inom sjukvården anser att den har längre erfarenhet av sitt yrke att man inte tar till sig vad den läkarstuderande föräldern ifrågasätter? Oavsett så är det fortfarande föräldern som känner sitt barn bäst. I det läget måste läkare eller sjuksköterska vara lyhörda och ta till sig informationen och kanske gör en ny undersökning eller sätta in andra resurser för det stackars barnet.

Alla vet att vården ska spara pengar. Är det därför man avstår från att göra vissa undersökningar bara för att det kostar pengar? Man måste som patient eller nära släkting eller som förälder våga ifrågasätta vården. Det är ens skyldighet. Ett litet barn kan inte fråga de frågor en vuxen kan. Samtidigt måste man som utomstående lita på att vården gör rätt. Det är ett dilemma utan något riktigt svar.

Det är också synd att ett helt sjukhus får all kritik när det faktiskt är frågan om en eller ett par personal på en eller två avdelningar. Det är inte fel på alla avdelningar eller på all vårdpersonal och det måste man också inse samtidigt som man ifrågasätter utföraren av tjänsten eller läser om de drabbade i media.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar