torsdag 28 januari 2010

Val av väljare

När man lyssnar på politiker, så talas det vitt och brett om hur dåligt motståndarna har skött sin mandatperiod. I mina ögon är de flesta partier lika goda kålsupare. De skyller alltid på någon annan. Under alla år som anställd har jag alltför många gånger hört chefer skylla på sina anställda, istället för att ta sitt eget ansvar när det faktiskt är de som har gjort fel. Det är så enkelt att skylla på någon annan.

I år är det val. Den senaste tiden tycker jag att en del av det som sägs i media är direkta personangrepp, inte på partiet i helhet utan mot enskilda partikandidater. När det gäller att stoppa mobbing i skola och på arbetsplatser, då måste man tydligen börja på högre nivå för få stopp på detta. Barn gör oftast som vuxna gör inte som de säger. Många politiker har också barn.

Det som visas på tv eller hörs i radio kanske bara är ett spel för gallerierna. Jag är väl medveten om att mycket klipps bort vid redigering av intervjun och att det som visas inte alltid är hela sanningen. Vad vet jag om politikerna i de olika blocken är bästa polare bakom scenen, men varför ska jag som väljare vara tvungen att acceptera deras beteenden? De olika partierna borde faktiskt fundera över den här frågan? "Är det därför som så många avstår från att rösta eller hellre röstar på ett parti som bär ögonlapp och svartvit huvudduk?" Visserligen är det bra med uppstickare som rör runt i grytan, men det är oftast inte de som i slutändan styr landet.

Jag anser att politiker borde ta sitt ansvar och tala om vad de kan göra för landet och dess befolkning, inte klaga på vad det andra blocket gjorde eller borde ha gjort under sin mandatperiod. Jag anser att det är viktigt att rösta oavsett vad vi än röstar på. Vilket parti jag väljer att rösta på får tiden utvisa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar