söndag 31 januari 2010

Valdebatt

Har just tittat på delar av valdebatten. Det som jag brinner för är barn, ungdomar, sjuka och äldre. Eftersom jag har bott utomlands så har jag en annan syn på vård, skola och omsorg. Man får en annan uppfattning om Sverige och svenskarna.

När det gäller skolan, tycker jag att det är bra att betygsätta eleverna från årskurs 4. Så som det är satt idag är inte alls bra. Jag tycker att skriftliga omdömen är ett förebyggande syfte till ett förhoppningsvis bra betyg. Man ska fånga eleven redan i början innan det börjar gå snett inte i slutet av terminen. Får man som idag betyg först i åttan, kan det vara för sent. Jag har två barn och de i sin tur har haft många klasskamrater. Jag har varit med i föräldraföreningen när de gick i grundskolan och har därför sett vilka elever som det gått bra för och vilka det gått dåligt för. Jag har också sett vilka föräldrar som ställt upp och vilka som inte har gjort det. Skolgången utomlands är uppbyggd på ett helt annat sätt än i Sverige. Min dotter gick i internationella skolan och där var föräldrarna tvungna att engagera sig på ett helt annat sätt än i Sverige. Man hade skriftliga omdömen redan i nollan. Varje år bytte eleverna klasser. Man hade någon enstaka klasskompis med sig till nästa klass. Det gjorde att man lärde känna fler elever och föräldrar. Och det blev ingen som direkt kände sig utanför. Det var lika för alla.

Som förälder hjälpte man till i klassrummet, som bussmamma, i biblioteket. Man hade också en international dag, där man berättade om sitt hemland. När min dotter började skolan fick jag inte vara med i klassrummet. Orsaken till det var att hon mycket snabbare skulle lära sig engelska språket om jag inte var med. På bara 14 dagar hade hon lärt sig en hel del. Hon fick också extra lektioner för att klara av språket. När det gäller skolan känns det bättre vad den blåa blocket står för än den röd-gröna partiet har tänkt göra om de vinner.

När det gäller vård och omsorg går jag helt på den röd-gröna linjen. Så som det ser ut idag med människor som blir utförsäkrade är fruktansvärt, så får det inte gå till. Man sparkar på dem som redan ligger. Att man privatiserar och säljer ut vissa delar av kommunal omsorg är också helt åt skogen. De som drabbas är handikappade, sjuka och äldre. De som är rika ska inte köra i gräddfilerna för att få den vård som alla behöver. Precis så var det att bo utomlands, de fattiga befolkningen fick inte samma hjälp som den som är rik och kan betala för sig. Där var klyftorna så mycket större, det vore tragiskt om det kommer till Sverige.

Det blir svårt att välja, vissa frågor tycker de lika, där går det inte alls att göra en bedömning av vilket parti man ska rösta på. Jag ska försöka ta reda på vad varje parti står för. Hur det än är så är det viktigt att rösta oavsett vad man än röstar på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar