söndag 7 februari 2010

När blir barn mobbare eller mobbade

Jag ser det lilla barnet stoppa ner sin hand i godispåsen. När de är runt två tre år är allt så litet. Armar, ben, kroppen och det lilla runda huvudet. När hon ska ta godis försvinner hela armen ner i påsen.De är så oskyldiga när de är små. Var någonstans på vägen blir de oskyldiga barnen mobbarna eller de mobbade? Vad och vem är det som påverkar detta underbara lilla oskyldiga barn?

När jag ser programmet om den tillfälliga befolkning från Sverige på en öde ö, då undrar jag hur mycket av detta påverkar barn och ungdomar? Exempelvis han som tycker att det är okej att skalla alla som inte tycker likadant som han själv. Han har ju själv barn. Är det okej att uttrycka sig så i teve när man vet att ens barn kommer att se programmet? Hur kommer han som förälder att reagera om hans barn är den som skallar sina klasskompisar eller blir skallade av andras barn?

Jag anser att det är föräldrarnas ansvar att ta hand om det lilla barnet och att det lilla barnet får bra värderingar när det blir vuxen. Har de inte det stödet så går det ganska säkert åt pipan. Och har man en förälder som tycker att det är okej att skalla andra vuxna, då får man bara hoppas att barnet har en andra förälder som är mer ansvarstagande och som talar om vad som är rätt och fel.

Jag ser den lilla flickan med godispåsen titta upp på sin pappa. Hon får än så länge den hjälp hon behöver. Det ser ut att vara ett tryggt förhållande mellan pappa och barn. Jag tänker på mina egna barn som har varit där, idag är de unga vuxna förhoppningsvis har vi lärt dem en del av livets regler. Restrerande hänger på omständigheter, familjeförhållanden, kompisar och nära vänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar