onsdag 17 februari 2010

Bemanningsföretag

I dagens SVD kan man läsa att Bemanningsföretagen har backat 40 %. Går man in på arbetsförmedelningens hemsida ser man det fortfarande är övervägande bemanningsföretag på de arbeten som finns att söka, så även i dagstidningen. I år är det första gången på två år som bemanningsföretaget har brytt sig om oss tillfälligt anställda. Tidigare har vi inte fått samma information som övriga fast anställda hos dem. Det är också första gången som de frågade hur vi har det på företaget vi är konsulter hos. De kanske drog öronen åt sig efter progammet som visades på tv. Jag tycker fortfarande att de inte är korrekta. Jag har gått hemma i två veckor och väntat på att arbeta. Jag är därmed tvungen att stå till deras förfogande eftersom jag har skrivit på kontraktet. Av det ska jag få 90% av garantilönen. Det ska bli intressant att se vad beloppet egentligen är när lönebeskedet kommer eftersom jag vet att garantilönen är en av de sämsta. En registrerares lön ska ligga på ca 20tusen/månad. Vi är inte ens i närheten av den lönen kan jag säga. Vi har hela tiden piskan på oss på det företag vi är utlånade till. De har en deadline som vi måste följa. Vi jobbar som djur för en urdålig lön. En av de anställda förra året fick inte ens den lön han skulle ha, han utförde ett annat arbete än registrerarna men fick samma lön, trots att företaget betalade mer för hans tjänst. Så därför tycker jag att 40% inte är tillräckligt, flera företag måste våga anställa för att hejda bemanningsföretagens framfart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar