fredag 26 februari 2010

kontrollerande chefer ger försämrade resultat

Har just slutat ett tillfälligt arbete. I år har vi haft en bra chef som har låtit oss ta ansvar. Istället för att vara på oss med piskan som tidigare chefer, har hon själv satt sig och registrerat när det har behövts. Det är i mina ögon en bra chef som också får med sig övriga att göra ett bra arbete som möjligt. Jag har arbetat i fem års tid med detta och första året var ett helvete. När perioden var över så tänkte jag aldrig mer, det här var det absolut värsta jag har varit med om någonsin. Det var teamledare som stod bakom ryggen på folk och kontrollerade att de gjorde rätt. Vi fick inte prata med varandra, gjorde man det fick man snart byta plats till ett nytt team och kollegor. En del kollegor blev utskällda inför andra. Misstänksamheten satt verkligen i väggarna. De tillfälligt anställda är inga nybörjare inom arbetsmarknaden, de flesta har arbetat i många år och att bli behandlade som boskap på en arbetsplats är helt otroligt. Många av dem som arbetade då blev senare sjuka. Förmodligen av den stress man upplevde. Att under denna press också vara anställd tillfälligt av ett bemanningsföretag som inte bryr sig, gör att man känner sig riktigt utsatt, för där får man höra att passar det inte så finns det många som vill ta ens plats.

Jag pratar om tjugohundratalet inte om sextio-sjuttiotalet som man skulle kunna tro att det gäller. Idag läste jag en artikel i SVD skriven av Negra Efendi´c om Emma Pihl som har skrivit boken "Lets go! Bli fri från ditt kontrollbehov." Boken bygger på ett forskningsprojekt som visar att kontrollerade chefer ger försämrat resultat. I mina ögon stämmer det precis. Jag lärde mig att parera de värsta otrevligheterna, mycket för att jag har haft sådana chefer tidigare.

Det är viktigt att få fram detta. Människor ska inte behöva bli behandlade som något katten har släpat in. I år var det första gången som bemanningsföretaget har frågat hur vi har haft det. En del har berättat att de har blivit sjuka på grund av den stress vi faktiskt utsätts för. Företaget som vi är konsulter på har en deadline och allt ska vara färdigt till ett visst datum, men hur mycket ska man acceptera bara för att ha ett arbete?

Jag har arbetat i trettio år för sjutton olika företag inom tolv olika branscher. Jag om någon har erfarenhet av olika chefer genom åren. Det är tydligt att arbetsmarknaden har hårdnat. Alla arbetslösa jag har pratat med vill inget annat än ha ett fast arbete att gå till. Men för vilket pris?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar