onsdag 24 februari 2010

Sjukvården

Idag måste man vara frisk för att kunna vara sjuk. Som patient måste du hela tiden kontrollera att vården gör rätt. Jag pratade med min svägerska för några dagar sedan, hon berättade om en vän till henne som just hade dött. Hon hade varit till vårdcentralen och tagit prover eftersom hon inte mådde bra. Några dagar senare åkte hon och hennes make till en annan ort för att besöka några släktingar.

När hon kom fram kunde hon helt plötsligt inte stå på benen. Hon besökte vårdcentralen på orten och fick åka hem med ett par alvedon på fickan. Då det inte gick över åkte de tillbaka igen till vårdcentralen. En annan läkare insåg att det var något som inte stämde och de undersökte ordenligt. Sedan gick allt rasande fort. Hon kördes med ambulanshelikopter till Uppsala och där konstaterade man att hon hade en hjärntumör. Samtidigt som maken körde ensam hem ringde deras egen vårdcentral för att tala om att alla prover var bra. Maken höll på att få slag men försökte hålla sitt lugn när han svarade att han bara ville meddela dem att hans fru hade en hjärntumör och låg för döden.

Jag är inte oroligt för mig själv men när det kommer till mina unga vuxna oroar jag mig mycket mer. När jag födde barnen hade jag femtio procents chans att överleva. Dottern är född för tidigt och sonen är född ännu tidigare. Han låg i kuvös första veckorna. Nu har han fått problem med njurvärdena vilket jag tror beror på att han var sjuk så länge under förra året när han fick både bältros, kräksjukan och campylobacter efter att han hade ätit kyckling. Det tog sex månader för honom att komma tillbaka till normal nivå igen. Då gjorde man inga ordentliga kontroller trots att vi var till vårdcentralen upprepade gånger. I förra veckan fick vi reda på från annat håll att njurvärdena var åt pipsvängen. Vårdcentralen började ifrågasätta vart någonstans han hade tagit prover. I alla fall var värdena försämrade och nu ska man kontrollera njurarna med ultraljud.

Om jag tillåter sjukvården att ha sin gång, händer inte mycket kan jag lova. När jag idag fick tag på läkaren, hade han istället för att skicka provsvaren till oss, bokat in sonen på ett läkarbesök om en månad. Hade jag inte ringt så hade remissen för ultraljud gått iväg först efter läkarbesöket. Det kan man ju räkna ut med häcken att undersökningen hade blivit först i april.

Så här ser det ut idag, man måste ringa själv för att få det gjort. Så fort remissen är på nästa läkarmottagning kommer jag att ringa för att boka en tid för ultraljudet. För hoppningsvis kommer sonen att få undersökningen innan jag åker in på min hjärtoperation. Jag känner att jag har nog med mig själv men mina barn går i första hand. Så faktum varstår du måste vara frisk för att våga vara sjuk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar