torsdag 4 mars 2010

Reagera!

Reagera!

Varför acceptera man att delar av hjärtsjukvården stoppas Stockholm? Varför reagerar ingen när politiker ger sig in i något de inte har koll på. Nu har det drabbat mig som patient och egen företagare. Det är dags att starta en namninsamling för hjärtpatienter.

Lite bakgrundsinformation om mig: Jag är född med hjärtfel, har opererats två ggr tidigare och har en klaffprotes sedan 1977. I november förra året blev min tredje klaffoperation stoppad ett halvt dygn innan jag skulle ligga på operationsbordet. En skiktröntgen visar att mitt hjärta var vridet i en konstig vinkel och därmed hamnar min operation inom något man kallar för rikssjukvård och det får bara ske i Lund och Göteborg.

90 dagars vårdgaranti i Stockholm försvinner eftersom detta nu har blivit special. Jag tvingas ställa mig i en ny kötid till Lund. Jag har väntat i 120 dagar från att operationen stoppades i Stockholm. I Lund har de varit tvungna att stryka operationer för andra patienter eftersom de inte hinner med. Till och med här håller inte 90 dagars vårdgaranti. Alltså drabbas detta inte bara mig utan alla som behöver hjärtopereras. Stockholm behövs precis som Lund och Göteborg.


Namninsamling:
Mona Bergvall, Älvsjö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar